خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه یا جینجیویت

خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه

آیا هنگام مسواک زدن، لثه هایتان خونریزی می کند؟ اگرچه در هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان، مقدار کمی خونریزی ممکنست اتفاق بیفتد، اما نباید از آن چشم پوشی کرد. خونریزی لثه می تواند نشانه تعدادی از مشکلات دندانی باشد، اما معمولاً ناشی بیماری لثه است. در برخی موارد، دلایل آن ممکنست بدلیل صدمات یا عفونت دندان ها باشد.

بیماری لثه معمولاً دردناک نیست، بنابراین بسیاری از مردم تا زمانیکه بیماری پیشرفت نکرده، نمی دانند که دچار این مشکل هستند. آگاهی از علائم می تواند به شما در تشخیص و درمان آن کمک کند. خونریزی غالبا یکی از اولین نشانه ها است. خونریزی که همراه با لثه های قرمز، متورم، حساس به لمس، بوی بد دهان یا حساسیت دندانها باشد، از علائم جینجیویت (از مراحل اولیه بیماری لثه) است.

خونریزی همراه با تحلیل لثه نیز یکی از علائم بیماری لثه است.

خونریزی لثه

علل

به ندرت، این مشکل ممکنست علامت سایر مشکلات مربوط به دهان یا بدن شما باشد. در حالیکه خون آمدن لثه معمولاً علامت بیماری لثه است، اما می تواند ناشی ازموارد زیر نیز باشد:خونریزی لثه و نخ دندان

• مسواک زدن خیلی سخت یا استفاده از مسواکهای زبر
  • کمبود ویتامین
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون یا سایر داروها
  • اختلالات انعقادی
  • تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری (جینجیویت بارداری)
  • دندان مصنوعی (پروتزهایی) که مناسب نیستند
  • زخم های دهانی
  • سایر مشکلات پزشکی، از جمله دیابت، بیماری های قلبی، لوسمی یا اسکوربوت(کمبود ویتامین سی)

حتما بخوانیم: ویتامین های دندانی

فقط دندانپزشک یا پزشک می توانند دلایل خونریزی لثه ها را تعیین کرده و درمان مناسب ارائه دهند.

بهترین درمان، از بین بردن پلاکهای دندانی است که موجب ایجاد بیماری لثه میشوند.

هنگامی که پلاک دندان ایجاد می شود، تبدیل به تارتار- ماده ای سخت و چسبنده که به دندان های شما چسبیده است- می شود. بدون تمیز کردن منظم دندان ها، تارتار دندان می تواند منجر به ایجاد پلاکهای دندانی بیشتر شود، که زیر خط لثه خزش کرده و منجر به عفونت و خونریزی می شود.

بنابراین اگر متوجه شدید که این مشکل را دارید، در اسرع وقت به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان هرچه زودتر خونریزی می تواند به درمان جیجیویت کمک کرده و از بروز بیماری های پریودنتال جلوگیری کند.

سایر گزینه های درمانی مانند اسکیلینگ یا روت پلنینگ روند ایجاد بیماری لثه را کند میکنند. اگر بیماری پریودنتال شما پیشرفت کرده باشد، ممکن است دندانپزشکتان توصیه به درمان مداوم بیماری لثه یا پریودنتال برای شما کند.

در بعضی موارد ممکن است برای کنترل خونریزی نیاز به عمل جراحی باشد.

نحوه متوقف کردن خونریزی لثه

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل ملاقات با دندانپزشک است. دندانپزشک نکاتی در مورد نحوه متوقف کردن خونریزی زمانیکه در منزل هستید را نیز به شما ارائه دهد. این توصیه ها شامل نکات زیر است:

خونریزی لثه و مسواک زدن

• از مسواک نرم استفاده کنید – و به روش درست مسواک بزنید! دوبار در روز و برای حداقل دو دقیقه و بعد از وعده های غذایی، دندان های خود را مسواک بزنید. مسواک های سخت یا سفت مسواک زدن، می تواند به بافت های نرم دهانتان آسیب برساند.
  • حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید و آنرا تا آنسوی خط لثه ها بکشید تا پلاکهای اضافی را خارج کند.
  • کنترل خونریزی با کمپرس سرد و اعمال فشار روی ناحیه.
  • دهان را آب نمک یا هیدروژن پراکسید بشویید. از دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند، استفاده نکنید زیرا باعث خشک شدن دهان می شود.
  • از استعمال دخانیات و سایر محصولات دخانی بدلیل تشدید خونریزی لثه خودداری کنید.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید و مصرف میان وعده ها را محدود کنید. کربوهیدرات ها و قندها منجر به ایجاد پلاک دندانی می شوند.
  • در صورت لزوم پروتزهای خود را تراز کنید.

اگر این مشکل را دارید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع: dentistry.com

دیدگاه در"خونریزی لثه چیست؟"